L’activitat física aquàtica

Publicat el 17 de març de 2017

Actualment, es parla de l’aigua com a font de vida. Encara que a més d’un, jo el primer, li deu venir al cap els avis dient-nos: no beguis tanta aigua, que et sortiran granotes a la panxa!!!. Ara per ara, ningú posa en dubte que beure aigua és molt bo per la salut. I és que nosaltres, SOM AIGUA. I ho som perquè el nostre cos està constituït per un 75% d’aigua en néixer i un 60% en l’edat adulta.

Des del primer moment en què som engendrats pels nostres pares, estem envoltats d’un líquid anomenat líquid amniòtic, que és el que ens protegeix dels cops externs. Per això no és gens estrany que els nadons se sentin tant bé dins de l’aigua, ja sigui a la banyera, al mar o a la piscina.

L’OMS recomana practicar com a mínim 30 minuts d’activitat física diària en adults i 60 minuts en joves i infants. En molts casos, les lesions o problemes de mobilitat, fan que moltes persones no puguin dur a terme cap tipus d’activitat física en el medi terrestre i aquí és on entra en escena l’aigua i els avantatges que aquesta té a l’hora de practicar exercici físic.

Dins de l’aigua, existeix una gravetat molt baixa i degut a aquest fet, els cossos es troben en flotació. D’aquesta manera, els impactes que es poden produir a l’hora de practicar una activitat física dins de l’aigua són mínims i els riscos de patir lesions també.

La mateixa flotació afavoreix a tenir una millor mobilitat articular, a realitzar moviments que fora de l’aigua seríem incapaços de fer, ja que no hem de suportar el pes del nostre cos. Si es té un bon domini del medi aquàtic, dins de l’aigua ens sentirem lliures, sense cap càrrega.

L’aigua és l’únic medi que ens permet estar en flotació horitzontal. Hem de tenir en compte que el nostre cos, en concret la nostra esquena, suporta el nostre pes durant tot el dia. El fet de flotar dins de l’aigua i fer-ho de manera horitzontal, ens permet descarregar la nostra esquena i alhora millorar la circulació del nostre cos perquè la posició afavoreix el retorn venós. La sang circula amb més facilitat en aquesta posició.

L’aigua ens relaxa. Submergir-se dins l’aigua i deixar-se portar pel seu propi moviment, pel va i ve de les onades, ens recorda al balanceig que ens feien els nostres pares quan érem petits per adormir-nos. També els pediatres recomanen fer el bany diari als nadons al vespre abans d’anar a dormir perquè es relaxin i dormin millor. Per tant, estaríem d’acord que l’aigua relaxa.

La resistència de l’aigua és la que ens propulsa a nosaltres i a les embarcacions. L’aigua ens dóna moltes possibilitats de treball segons la resistència que li vulguem oferir i ens proporciona un treball de tonificació muscular sense necessitat de treballar exercicis amb impacte.

El fet de dominar un medi que és totalment aliè al nostre, ens genera més autoconfiança. Dominar el medi aquàtic ens fa sentir més poderosos. Són molts els casos de persones jubilades que s’apunten a fer un curset de natació per aconseguir un repte que han tingut tota la vida, aprendre a nedar. Qualsevol petita millora és un èxit per ells i el seu estat d’ànim canvia, es tornen persones més felices, capaces de superar qualsevol repte.

Jordi Vidal, coordinador del Complex Esportiu de les Piscines Municipals de Manresa